Το διαγώνισμα που παρατίθεται αφορά στα κεφάλαια 5 και 7 του μαθήματος της Κοινωνιολογίας
ΘΕΜΑ Α
1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε τις παρακάτω προτάσεις, γράφοντας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό ή Λάθος:
α. Οι όροι εξειδίκευση και εξοικείωση είναι ταυτόσημοι.
β. Οι νέες τεχνολογίες δε συνιστούν πανάκεια ως προς τον περιορισμό της φτώχειας και της ανεργίας.
γ. Η είσοδος της πληροφορικής στην εκπαίδευση στα σχολεία – μεταξύ άλλων – έχει ως σκοπό να αποτελέσει εργαλείο για την αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών.
δ. Η πρώτη γενιά κρατών διαμορφώθηκε κατά το 19ο αιώνα από αντίδραση στις φεουδαρχικές δομές.
ε. Ο Μαρξ ισχυρίστηκε ότι το κράτος δεν υπηρετεί τα συμφέροντα των κυρίαρχων τάξεων και χάρη στους θεσμικούς μηχανισμούς καταστολής που διαθέτει μπορεί να ασκεί εξουσία στα εργατικά στρώματα.
[Μονάδες 15]2. Να γράψετε τον αριθμό καθεμιάς από τις παρακάτω ημιτελείς προτάσεις (Α1, Α2) και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη λέξη ή στη φράση, η οποία συμπληρώνει σωστά την ημιτελή πρόταση.
Α1. Ως θεωρητικοί εκπρόσωποι του πλουραλιστικού μοντέλου λογίζονται οι:
α. Μαρξ και Αλτουσέρ
β. Μπολ και Πέτερς
γ. Νταλ, Αρόν και Γκαλμπρέιθ
δ. όλοι οι ανωτέρω
Α2. Η πολιτική αλλοτρίωση καταπολεμάται από:
α. τους κυβερνώντες του κράτους
β. τους ίδιους τους πολίτες
γ. το δημοκρατικό πολίτευμα
δ. τους κυβερνώντες και τους ίδιους τους πολίτες
[Μονάδες 10]ΘΕΜΑ Β
Ομάδα Α
Α1. Ποιες λειτουργίες εκπληρώνει ο εκπαιδευτικός μηχανισμός σύμφωνα με τον κοινωνιολόγο Κριστιάν Ντε Μοντλιμπέρ;
[Μονάδες 10]Α2. Τι ισχυρίζεται ο Ζαν Ζακ Ρουσσώ για τις «ίσες ευκαιρίες» στην εκπαίδευση; Τι καλείται να προωθήσει ο μηχανισμός «ισότητας ευκαιριών» στην εκπαίδευση;
[Μονάδες 15]Ομάδα Β
Β1α. Να δοθεί ο ορισμός της δευτερογενούς κοινωνικοποίησης. Κατόπιν να στοιχειοθετούν οι πυλώνες της γνώσης, όπως προσεγγίζονται κατά την UNESCO (1999).
β. Τι συνιστά κράτος για τον Βέμπερ; Σε ποιες διενέργειες έγκειται η δημιουργία του κράτους κατά τον κοινωνιολόγο;
[Μονάδες 25]Β2α. Να σκιαγραφηθεί το μοντέλο (είδη) των ελίτ ως κοινωνική βάση εξουσίας.
β. Να οριστούν οι έννοιες: «άμεση δημοκρατία», «πολιτική συμπεριφορά».
γ. Από ποιους παράγοντες εξαρτάται η διαμόρφωση της πολιτικής και εκλογικής συμπεριφοράς;
δ. Τι περιλαμβάνει η διαδικασία θεμελίωσης του δημοκρατικού πολιτεύματος; Στον αντίποδα, να δοθούν τα χαρακτηριστικά του ολοκληρωτισμού.
[Μονάδες 25]Τάσος Τριανταφυλλόπουλος*
Φιλόλογος, MSc Εκπαιδευτική Πολιτική και Διοίκηση
Πηγή www.schooltime.gr