Ο Φεβρουάριος μπήκε και όσοι είναι μαθητές της Γ’ Λυκείου γνωρίζουν πολύ καλά, τι σημαίνει αυτό. Τέλος ύλης και αρχή επαναλήψεων. Ομολογουμένως, τα πρώτα δείγματα της κούρασης έχουν φανεί και μία αίσθηση ανυπομονησίας υπάρχει. Λίγη ακόμη υπομονή χρειάζεται και η γεύση, που θα αφήσει αυτό το ταξίδι, αυτήν την χρονιά, θα είναι γλυκιά. Δεδομένης, λοιπόν, της επίπονης αυτής χρονικής περιόδου, σας δίνουμε κάποιες συμβουλές προκειμένου να διατηρήσετε το ηθικό σας ακμαιότατο και να μην χάσετε το κουράγιο σας.
ΕΠΑΡΚΕΙΣ ΩΡΕΣ ΥΠΝΟΥ
Ο ύπνος είναι μία βιολογική ανάγκη, την σημαντικότητα της οποίας δεν χρειάζεται να αναλύσουμε, διότι είναι δεδομένη. Οι επαρκείς ώρες ύπνου, όμως, είναι δεδομένες; Είναι σαφές πως, ενώ ένας μαθητής γνωρίζει ότι είναι καλό να κοιμάται οχτώ βραδινές ώρες για να ξεκουράζεται, δεν το κάνει. Για να ακριβολογούμε, συνήθως ένας έφηβος κοιμάται μετά τα μεσάνυχτα, στερούμενος πολύτιμες ώρες ύπνου. Άρα, θα ήταν συνετό να επιδιώκει να κοιμάται νωρίτερα και να απομακρύνει κάθε είδους ενασχόληση, που τον βγάζει ‘’εκτός προγράμματος’’(μέσα κοινωνικής δικτύωσης). Επιπλέον, είναι σημαντικό να γνωρίζει κάθε μαθητής πως ο ύπνος κατά τη διάρκεια της ημέρας είναι εξίσου πολύτιμος-βοηθάει στην ‘’επανεκκίνηση’’ του εγκεφάλου και ‘’ξεθολώνει’’ το μυαλό. Έχεις επιχειρήσει ποτέ να κοιμηθείς 20-30 λεπτά μέσα στην ημέρα; Επιχείρησέ το και θα μας θυμηθείς.
ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ ΔΥΝΑΜΕΩΝ
Ο μαθητής, που θα καταφέρει να διαχειριστεί τις δυνάμεις του το εναπομείναν χρονικό διάστημα μέχρι τις πανελλήνιες εξετάσεις, είναι συνήθως αυτός, που πετυχαίνει τον στόχο του. Ας μην ξεχνάει ένας έφηβος πως κάθε μέρα, που περνά στη Γ’ Λυκείου, μοιάζει να γίνεται και πιο δύσκολη. Το άγχος είναι εντονότερο, οι σκέψεις πιο περίπλοκες και οι αντοχές όλο και λιγότερες. Είναι δεδομένο πως είναι καλό να προσπαθεί να κρατήσει τις ισορροπίες μέσα του και να αποβάλει κάθε αρνητική σκέψη, που δημιουργείται. Επομένως, ο μαθητής οφείλει να προστατεύει τον εαυτό του από κάθε είδους αρνητικές επιρροές, είτε αυτές προέρχονται από εξωτερικούς παράγοντες (γονείς, φίλους, κοινωνικό περίγυρο), είτε δημιουργούνται από αυτόν τον ίδιο και αναπαράγονται με την μορφή του έντονου άγχους.
ΣΩΣΤΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ
Το πρόγραμμα βοηθάει στις συντονισμένες και πετυχημένες προσπάθειες ενός μαθητή, αρκεί να ακολουθείται κάθε μέρα και με συνέπεια. Συχνά ο μαθητής, που έχει θέσει τον στόχο του για την χρονιά των πανελλήνιων εξετάσεων, έχει ένα παραπάνω κίνητρο για να προσπαθεί προς την κατεύθυνση της υλοποίησής του. Ο μαθητής, που δεν είναι κατασταλαγμένος, φαίνεται συχνά ν’ αποκλίνει από τις καθημερινές και συντονισμένες προσπάθειες. Σε κάθε περίπτωση, είναι καλό να επιδιώκει ένας έφηβος να προγραμματίζει το διάβασμά του. Ο προγραμματισμός αυτός θα συγκροτήσει τις προσπάθειές του, θα του δημιουργήσει κίνητρα και θα φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Εξάλλου, οι συγκροτημένοι και πειθαρχημένοι χαρακτήρες είναι αυτοί, που συνήθως πετυχαίνουν τους στόχους τους.
ΑΘΛΗΣΗ
Συνήθως, ο αθλητισμός είναι συνυφασμένος με το ωραίο σώμα, ιδίως για τους εφήβους, οι οποίοι ενδιαφέρονται για την εμφάνισή τους αρκετά. Την τελευταία χρονιά του Λυκείου όλοι οι μαθητές ‘’παρατούν’’ τη γυμναστική κι αφοσιώνονται στο διάβασμα-υπερβολικό διάβασμα. Λίγοι σκέφτονται πόσο ωφέλιμο είναι ένα διάλειμμα για μία βόλτα-λίγο τρέξιμο, προκειμένου να ξεφύγουν από την πολύωρη μελέτη. Η σωματική άσκηση βοηθά στην ψυχική ανάταση και ενισχύει το αίσθημα της αισιοδοξίας. Γι’ αυτό, την επόμενη φορά, που θα έχεις κουραστεί από το διάβασμα, πήγαινε για τρέξιμο ή ακόμη καλύτερα, σκέψου ν’ αρχίσεις κάποιο άθλημα ή να εγγραφείς σε κάποιο γυμναστήριο για να έχεις την δυνατότητα να ξεφεύγεις από την δύσκολη καθημερινότητα.
Κι ενώ όλα μπορεί να μοιάζουν δύσκολα, δεν είναι. Ωστόσο, το διάστημα αυτό είναι αρκετά στρεσογόνο για έναν υποψήφιο. Σημαντικό είναι όχι να γνωρίζει ένας έφηβος, τι οφείλει να κάνει, αλλά να επιχειρεί- να προσπαθεί- να το κάνει. Θα ήταν, λοιπόν, ιδανικό γι’ αυτόν να ξανασκεφτεί πόσο αξίζει να προσπαθεί για να βελτιώσει τον τρόπο ζωής του, όχι μόνο κατά το διάστημα των πανελλήνιων εξετάσεων, αλλά γενικότερα στη ζωή του.
Σίσσυ Αρτζόγλου
Φιλόλογος, απόφοιτη Α.Π.Θ